Drukuj

Doświadczenia nauczycieli z PSP nr 4 w Pułtusku w prowadzeniu lekcji problemowych w classroomach przedmiotowych.

Poniżej widok ogólny strony internetowej pokazujący ikony kilku wirtualnych klas.

 zrzut edu hum

 

Język polski – klasa IV

Temat lekcji sformułowany w postaci problemu do rozstrzygnięcia: Czy warto czytać książki?

Pytanie badawcze skierowane do uczniów: Na co zwracasz uwagę, gdy sięgasz po książkę?

Przykładowe odpowiedzi udzielone przez uczniów:

Antonina L. 16 marca 2020 Wybierając książkę do czytania patrzę na jej okładkę .
Zwracam uwagę na autora książki ponieważ mam swoich ulubionych .
Julia N. 7 marca 2020 Najpierw czytam streszczenie. Jak streszczenie jest ciekawe, to czytam tę książkę .
Justyna Z. 14 kwietnia 2020 Gdy sięgam po nową książkę, przede wszystkim zwracam uwagę na jej tytuł. Im jest bardziej ciekawy i intrygujący, tym chętniej chcę ją przeczytać. Ważną rolę odgrywa dla mnie czcionka, ponieważ jej rozmiar zapewnia komfort czytania.

 

Język polski – klasa V

Uczniowie formułowali hipotezy do pytania badawczego postawionego przez nauczyciela: Co łączy Juliusza Słowackiego z Fryderykiem Chopinem?

Ilona L. 26 stycznia 2020 Obaj byli twórcami polskiego romantyzmu. Byli również dobrymi znajomymi. Chopin- muzyk i Słowacki- poeta. Obaj byli również wielki patriotami.
Pola L. 25 stycznia 2020 Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina łączyła znajomość oraz byli artystami :)
Mateusz N. 26 stycznia 2020

Juliusza Słowackiego i Fryderyka Chopina wiele łączyło. Byli znajomymi. Obaj to wielcy artyści. Juliusz Słowacki to wielki polski poeta, natomiast Fryderyk Chopin to wielki polski muzyk. Obaj tworzyli w epoce romantyzmu. Musieli uciekać z kraju, przebywali na emigracji w Paryżu. Tam też powstały ich wielkie dzieła. Byli patriotami. Łączyła ich miłość do ojczyzny. Ich dzieła pomagały ludziom, dodawały im siły.

 

Język polski - klasa VI 

Zadania kierowane przez nauczyciela związane z bajką „Koguty” i przykładowe odpowiedzi udzielone przez jednego z uczniów na etapie PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI :

Instrukcja dla ucznia: Uzupełnij luki w zdaniach.

 

Język polski - klasa VIII
Temat lekcji: Na ulicach i w zaułkach starożytnego Rzymu

Zadania do wykonania przez uczniów na etapie INDYWIDUALNE I GRUPOWE BADANIA:

1. Dzisiejszą lekcję rozpoczniemy od przeniesienia się do starożytnego Rzymu w czasach Quo vadis. Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym Kliknij!
2. Spróbujcie teraz ułożyć wydarzenia w kolejności. Kliknij!
3. Wykonaj zadania 1-6 str.21-22 w Zeszycie lekturowym.
4. Poznajcie bliżej Nerona Kliknij!

 

Przykłady aktywności uczniów dotyczące realizacji treści programowych z historii z zastosowaniem toku lekcji problemowej.


Przykład odpowiedzi udzielonej przez jedną z uczennic:

Amelia M. 15 stycznia 2020
  1. Okoliczności wybuchu
    Powstanie styczniowe: Z inicjatywy Rządu Cywilnego z A. Wielkopolskim na czele zarządzono brankę. Zaplanowano ją na styczeń 1863 r. Na wieść o brance Komitet Centralny Narodowy zdecydował o przyśpieszeniu wybuchu powstania. Tymczasowy Rząd Narodowy ogłosił manifest wzywający do walki z zaborcą 22.01.1863 r.
    Powstanie listopadowe: Za pośrednictwem prasy zaczęto rozpowszechniać informacje o zamiarach wysłania przez cara armii Królestwa Polskiego do stłumienia powstania w Belgii. Spotkało się to z gwałtownym sprzeciwem żołnierzy i oficerów, później okazało się że plany cara nie są jeszcze przesądzone. W tym samym czasie pojawiła się groźba wykrycia spisku przygotowanego przez Piotra Wysockiego w Szkole Podchorążych Piechoty. Dlatego pomimo zbliżającej się zimy spiskowy podjęli decyzję o wybuchu powstania.
  2. Wygląd powstańców
    Powstanie styczniowe: Mundurem oddziałów był zazwyczaj strój ludowy danego regionu przez co nie posiadali oni jednakowego umundurowania. Uzbrojeni byli głównie w rewolwery, karabiny i kosy.
    Powstanie listopadowe: Do podstawowych części uzbrojenia należały: karabin, bagnet oraz tasak. Mieli oni zazwyczaj jednakowy mundur.
  3. Taktyka walk
    Powstanie styczniowe: Podczas powstanie styczniowego Polacy nie dysponowali regularnymi jednostkami wojskowymi, dlatego walki od razu przyjęły charakter wojny partyzanckiej. Oddziały powstańcze starały się unikać otwartych starć z Rosjanami, atakując wroga z zaskoczenia i urządzając zasadzki.
    Powstanie listopadowe: Polacy nie mieli dokładnego planu działania. Zgodnie z romantycznymi wyobrażeniami wierzyli, że gdy rozpoczną walkę, spontanicznie przyłączy się do nich całe społeczeństwo.