A A
  • Publikacje dla nauczycieli
  •  

    M 1 2020 OKLADKA dla malgosi 02Kwartalnik edukacyjny Meritum redagowany przez zespół nauczycieli konsultantów Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z pracownikami Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.

    Każde wydanie kwartalnika poświęcone jest innemu tematowi wiodącemu prezentowanemu wieloaspektowo - od stanu badań w danej dziedzinie, poprzez dorobek nauczycieli i szkół, po przykłady rozwiązań praktycznych. Autorami artykułów są autorytety naukowe w dziedzinie jakości pracy szkoły, oceniania i egzaminowania, specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, nauczyciele innowatorzy, dyrektorzy placówek oświatowych. Utrzymanie konwencji stałych działów sprzyja przejrzystości pisma i ułatwia jego odbiór. Dzięki "Meritum" czytelnicy mogą poznać nowe koncepcje pedagogiczne, innowacyjne rozwiązania programowe i metodyczne, recenzje interesujących i przydatnych książek.

    Szczegóły dotyczące prenumeraty i mozliwości zakupu indywidualnego na stronie meritum.edu.pl

     

     

     

    Efektem projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 – Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty, są między innymi poniższe publikacje:

    Zeszyt humanisty: Współczesna edukacja humanistyczna – metodyka i przykłady
    Autorami publikacji są konsultanci MSCDN i OEIiZK, jak również nauczyciele humaniści pracujący na II, III i IV etapie edukacyjnym, uczestniczący w warsztatach w zakresie kształcenia kompetencji humanistycznych.
    W zeszycie humanisty bardzo dużo uwagi poświęcono innowacyjnym rozwiązaniom edukacyjnym. Scenariusze zajęć, realizacje zadań, karty pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, języka obcego, muzyki i innych. Czytelnik znajdzie w niniejszej publikacji sugestie, pomysły, inspiracje oraz dowody dydaktycznej refleksji nauczycieli przedmiotów humanistycznych.
    Przedstawione propozycje prac mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych. Można je modyfikować, udoskonalać, dostosowywać do potrzeb i możliwości wychowanków.
    Materiał zawarty w broszurze świadczy o potrzebie poszukiwania form pracy z młodym człowiekiem.

     

     

     

     

    Zeszyt przyrodnika: Współczesna edukacja przyrodnicza – metodyka i przykłady
    Publikacja jest efektem wypracowanym przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych podczas zajęć warsztatowych w ramach projektu APN.
    Szeroko ujęte działania innowacyjne podjęte na kursie doskonalącym przełożyły się na konkretne przykłady realizacji treści przyrodniczych zaprojektowanych z myślą o zajęciach z uczniami.
    Scenariusze zajęć, eksperymenty, obserwacje przyrodnicze, realizacje zadań, ćwiczeń, kart pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii oraz przyrody.
    Koncepcja zeszytu została zaplanowana tak, by były wyeksponowane metody pracy na lekcji, istota IBSE jako czynnika motywującego do rozwoju oraz wykorzystanie TIK. Zawarte w Zeszycie przyrodnika propozycje mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych zawartych w podstawie programowej.

     

     

     

    Zeszyt dyrektora: Współczesne zarządzanie szkołą
    Niniejsza publikacja jest kolejną formą wsparcia metodycznego dyrektorów mazowieckich szkół w zarządzaniu placówkami oświatowymi.
    Część pierwszą, teoretyczną, rozpoczyna rozdział wskazujący na zmiany dokonujące się w edukacyjnej rzeczywistości XXI wieku. Wymagają one zdefiniowania na nowo zadań, ról i kompetencji osób zarządzających oświatą.
    Rozdział drugi poświęcony jest kompetencjom społecznym dyrektora szkoły, uznanym za niezbędne w budowaniu relacji międzyludzkich w zespole nauczycielskim, od których zależy sukces szkoły. Kontynuacja tematyki związanej z wykorzystaniem narzędzi coachingowych, narzędzi TOC w pracy z radą pedagogiczną oraz stosowaniem autoewaluacji z pewnością pomoże utrwalić wiedzę tematyczną, niezbędną przy tworzeniu nowoczesnej szkoły.
    Ostatni rozdział części teoretycznej został poświęcony technologiom informacyjno-komunikacyjnym.
    Część praktyczna zawiera osiem przykładów dobrych praktyk. Dyrektorzy dzielą się doświadczeniami i opowiadają o tym, w jaki sposób wprowadzali zmiany w swojej szkole, jakie trudności napotkali, jakich efektów się spodziewają i co powiedzieliby młodym dyrektorom.

     

     

     

    OKLADKA ZESZYT PRZEDSZKOLAKA 01bZałożeniem publikacji, opracowanej przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej podczas zajęć warsztatowych w ramach projektu APN, jest zaproszenie czytelnika do refleksji i poszukiwań, jak inicjować, inspirować, doradzać, jak jeszcze inaczej stawać się coraz lepszym przewodnikiem dziecka, jak nie zatracić kreatywności. W wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej nie prowadzi się lekcji – zintegrowane działania wyróżniają ten etap edukacyjny od innych. Zawarte w niniejszej publikacji przykłady ćwiczeń i zabaw dydaktycznych są propozycją do tworzenia zintegrowanych zajęć w rożnych sytuacjach edukacyjnych. Nie są jedynym i najlepszym tzw. gotowym przykładem do bezkrytycznego wykorzystania. Są tylko propozycją, która ma zainspirować nauczycieli do własnych ciekawych rozwiązań. Można je udoskonalać, dostosowywać do potrzeb i możliwości wychowanków.

    Mamy nadzieję, że zaproponowane rozwiązania merytoryczne i metodyczne przyczynią się do wprowadzenia zmian i wzbogacą warsztat pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Pozwolą na ciekawe modyfikacje dotychczasowych działań dydaktyczno-wychowawczych, których istotą jest rozwijanie różnorodnej aktywności dzieci ukierunkowanej naich potrzeby i zainteresowania.

     

     

    profes 01bPublikacja jest finalnym produktem systemowego projektu województwa mazowieckiego Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, którego idea wywodziła się z naszego przekonania, że dla rozwoju regionu kluczowa jest edukacja, że istotniejszy jest kapitał intelektualny i społeczny mieszkańców niż koncentracja przedsiębiorstw. Zaprezentowane działania w ramach projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela sprawdziły się w praktyce i mogą być uznane za modelowe rozwiązanie dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli. Prezentowany w niniejszym zeszycie model doskonalenia nauczycieli na Mazowszu oparty został o następujące kryteria: Kompletność rozumianą jako konieczność zastosowania wszystkich elementów modelu; Sekwencyjność oznaczającą, że każdy element modelu jest usytuowany w czasie, pomiędzy innymi elementami, w określonej kolejności; Spójność umożliwiającą elementom modelu harmonijne łączenie się w całość; Celowość – ukierunkowanie wszystkich elementów modelu na realizację celu oraz Współzależność, czyli ścisły związek i wzajemne określanie elementów modelu. Autorzy niniejszej publikacji opracowali też model profesjonalnego nauczyciela wskazując na te kompetencje nauczycielskie, które wydają się być szczególnie ważne w obecnych realiach i które dają większą szansę na sprostanie nowym edukacyjnym wyzwaniom. Przy doborze kompetencji, które uznaliśmy za szczególnie istotne dla mazowieckich nauczycieli, wzięliśmy pod uwagę zarówno potrzeby i uwarunkowania regionu Mazowsza, jak i globalne trendy. Zwróciliśmy również uwagę na zwiększenie roli rodziców i społeczności lokalnych w działaniach edukacyjnych, uwarunkowania kulturowe i demograficzne oraz, dzięki rozwojowi technik informacyjnych i komputerowych, przeniesienie punktu ciężkości z nauczania prowadzonego w szkole na samodzielne uczenie się w domu.

     

     

    OKLADKA ZESZYT MATEMATYKA 01bZeszyt matematyka opracowany został podczas realizacji projektu Akademia Profesjonalnego jako materiał podsumowujący realizację kursu doskonalącego skierowanego do nauczycieli matematyki mazowieckich szkół „Matematyka inaczej – nauczyciel matematyki w zmieniającej się rzeczywistości”. Publikacja ma na celu upowszechnienie przykładów innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych zaproponowanych w trakcie realizacji programów poszczególnych modułów kursu, m.in. odwróconą lekcję, ocenianie orientujące, wykorzystanie narzędzi TOC w nauczaniu matematyki czy metodę edukacyjnej wartości dodanej.W zeszycie zaprezentowano wnioski i wskazówki wynikające z międzynarodowych i krajowych badań umiejętności matematycznych uczniów takich, jak: PISA, TIMSS, DUMa, OBUT oraz egzaminów zewnętrznych. Przedstawiono również artykuł dotyczący znaczenia kompetencji społecznychw edukacji XXI wieku.

     

     

     

     


    Radośnie - ciekawie - twórczo. Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej to efekt wielu niezwykle twórczych działań, które zostały zrealizowane w płockich i nie tylko szkołach i przedszkolach na przestrzeni 11 lat w ramach projektów "Szkoła Wspierająca Uzdolnienia" oraz "Przedszkole Wspierające Uzdolnienia". To poradnik dla nauczycieli przekonanych o konieczności rozwijania zdolności każdego dziecka.

    Informacje o możliwości otrzymania publikacji w MSCDN Wydziałw w Płocku, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

     

     

     

     

     

     

     

    Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji dorosłych. Przewodnik dobrych praktyk
    Publikacja zawiera materiał będący rezultatem projektu ITAAT realizowanego w latach 2010 – 2012 przez osiem instytucji europejskich w ramach programu Grundwig. Prezentuje serię innowacyjnych narzędzi edukacyjnych opartych na technologii informacyjnej i komunikacyjnej, które partnerzy uznali za pomoce w edukacji dorosłych. Tematy przedstawione w przewodniku, omówione zostały tak, aby ułatwić czytelnikowi zrozumienie opisywanych narzędzi oraz wypróbowanie ich w prosty i niezaawansowany technicznie sposób.

     

     

     

     

     

     

     

     


    Karty projektów edukacyjnych i scenariuszy zajęć część I i II
    Publikacja stanowi zbiór opisów projektów edukacyjnych wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć, które zostały opracowane przez zespoły nauczycieli biorących udział w projekcie systemowym Mazowieccy Liderzy Nauczania Sukcesu. Zawiera przykłady pracy metodą projektu edukacyjnego na różnych zajęciach. Opisy projektów prezentowane są według jednego wzorca, najczęściej z punktu widzenia nauczyciela i ucznia.
    Na uwagę zasługują karty projektów eksponujące samodzielność decyzji uczniów, tematykę regionalną, sięganie do korzeni małych ojczyzn. Pozostałe projekty przedstawiają jeszcze inne treści, które warto poznać i zainspirować nimi własnych uczniów do poszukiwań, przedstawiając różne możliwości gromadzenia doświadczeń.

     

     



    Publikacje Ośrodka Rozwoju Edukacji
    Nowości wydawnicze ORE

    Publikacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
    Informatory CKE, podstawa programowa, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania…

    Publikacje Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie
    Informatory OKE, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania

    Publikacje Samorządu Województwa Mazowieckiego
    Publikacje/multimedia

     

     

    1. Nowatorstwo pedagogiczne

    Innowacje pedagogiczne i eksperymenty
    men.gov.pl

    Zmiany w sprawie innowacji pedagogicznej
    www.portaloswiatowy.pl

    Jak prowadzić działalność innowacyjną
    www.portaloswiatowy.pl

    Innowacje pedagogiczne 
    epedagogika.pl

    Jak wprowadzić innowację pedagogiczną
    www.portaloswiatowy.pl

     

    Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
    realizuje zadania statutowe na podstawie akredytacji przyznanej przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty
    decyzją z dnia 17 czerwca 2020 r.

     

    1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa

    Uwaga! Dodatkowy kierunek w roku szkolnym 2020/2021

    Rok szkolny 2020/2021

    Rok szkolny 2019/2020

    Rok szkolny 2018/2019

     

    2. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli na Mazowszu

    Oferta edukacyjna publicznych placówek doskonalenia nauczycieli na Mazowszu

    Oferta edukacyjna wyższych uczelni na Mazowszu

     

    3. Poradnie psychologiczno–pedagogiczne

    https://mazowieckie.poradnie.edubaza.pl/

    https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/pomoc-psychologiczno-p/13459,Wykaz-publicznych-i-niepublicznych-w-tym-specjalistycznych-poradni-psychologiczn.html

     

    4. Biblioteki pedagogiczne na Mazowszu

    https://bibliotekapedagogiczna.edubaza.pl/s/1311/20334-Biblioteki-pedagogiczne-w-Polsce/od0.htm?c1=7&c2=472

     

    5. Instytucje wspierające pracę nauczycieli

    Biblioteki:

    Biblioteka Narodowa w Warszawie

    Baza bibliotek polskich

    Elektroniczna Biblioteka EBIB

    Federacja Bibliotek Cyfrowych – Pionier

    NUKAT - katalog centralny polskich bibliotek naukowych

     

    Fundacje, stowarzyszenia, organizacje

    Edukacyjna Wartość Dodana

    Centrum Edukacji Obywatelskiej

    VULCAN - zarządzanie oświatą

    Fundacja im. Stefana Batorego

    Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości

    Fundacja "Rodzice szkole"

    Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych DELTA

     

    6.Nowatorstwo pedagogiczne

    https://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/innowacje-i-eksperymenty-w-szkolach.html

    https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/eksperymenty-i-innowacj/baza-innowacji/5,Innowacje.html

     

    7.Raporty z badań edukacyjnych

    Raporty z badań międzynarodowych

    PISA - https://pisa.ibe.edu.pl/ . Ostatnie badanie było w roku 2018.

    PIRLS - http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pirls

    TIMSS - http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/timss-2019 .

     

    Raporty z badań krajowych

    https://diagnozy.ibe.edu.pl/pl/

    https://egzaminy.operon.pl/index/trzecioklasista

     

    Linki przydatne dla:

    NAUCZYCIELA

    Badanie jakości informacji i komunikacji internetowej bibliotek pedagogicznych, ORE 2021

    Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji, „Lekcja:Enter”

    Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. Jacek Pyżalski

    Nauczyciele w sieci – raport z badania użytkowników platformy eTwinning, FRSE

    Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS, IBE

    Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce – rozwiązania systemowe, dynamika i zróżnicowanie terytorialne, Uniwersytet Warszawski

    Czas pracy nauczyciela w szkołach w Europie, FRSE i Eurydice

     

    UCZNIA

    Raport o dołowaniu, Akademia Przyszłości

    Równy dostęp do edukacji dzieci i młodzieży, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC

    Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców, NIK

    Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

    Patotreści w Internecie – raport o problemie, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich

    Ogólnopolskie badanie MŁODZI CYFROWI, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg

    Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry, IBE

    Sprawozdanie z badania kształcenia kompetencji kluczowych uczniów prowadzonego w formie monitorowania w roku szkolnym 2018/2019, ORE

    Nauczanie zdalne - Jak wygląda w naszych domach, Librus

    Nauczanie zdalne – Jak zmieniło się na przestrzeni czasu, raport nr 2, Librus

    Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania, NIK

    Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017-2019), NIK

    Zdrowie uczniów w 2018 r. na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka

    Profilaktyka wad postawy u dzieci i młodzieży w szkołach publicznych, NIK

    Rozwój aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, NIK

     

    SZKOŁY

    Nauczanie religii w polskich szkołach w świetle badań empirycznych, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC

    Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku, Biblioteka Narodowa

    Rozwój czytelnictwa w Polsce, NIK

    Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19, Minister Edukacji Narodowej

    Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, MEN

    RAPORT EDUKACJA Między pandemią Covid 19 a edukacją przyszłości, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej

    Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE na przykładzie rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”, IBE

    RAPORT EDUKACJA Między pandemią Covid 19 a edukacją przyszłości, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej

    Realizacja programu Ogólnopolskiej sieci Edukacyjnej (OSE), NIK

    Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami, Grzegorz Ptaszek AGH w Krakowie, Grzegorz D. Stunża, Uniwersytet Gdański, Jacek Pyżalski Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Maciej Dębski, Uniwersytet Gdański/ Fundacja Dbam o Mój Zasięg, Magdalena Bigaj Fundacja Dbam o Mój Zasięg

    Kształcenie na odległość oczami nauczycieli, dyrektorów szkół, uczniów i rodziców, Centrum Polityk Publicznych (w ramach Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie)

    Jakie zmiany są potrzebne w polskiej szkole?, Fundacja Uniwersytet Dzieci

     

    8.Inspiracje, rekomendacje, wskazówki do pracy zdalnej

    Praca zdalna

    Dobre praktyki w zakresie zdalnej edukacji - poradnik MEN

    Rekomendacja platformy e-WF do zdalnego nauczania lekcji WF w szkołach w wypadku takiej konieczności

     

     

     

     

     

    Ogłoszenie o naborze kandydatów na stanowisko doradcy metodycznego dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych

    Wniosek dla osób przystępujących do konkursu na stanowisko doradcy metodycznego

     

    Pełen wykaz doradców metodycznych zatrudnionych w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli

     

    Współpracujący z MSCDN doradcy metodyczni realizują różnorodne zadania,
    w tym spotkania w radach pedagogicznych, obserwacje zajęć i konsultacje na zaproszenie nauczyciela w jego szkole/placówce.

     

    Podstawa prawna

    §24.1. Zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli są również realizowane przez nauczycieli-doradców metodycznych.

    1. Do zadań nauczyciela-doradcy metodycznego należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:

    1) planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego;

    2) opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania;

    3) rozwijaniu umiejętności metodycznych;

    4) podejmowaniu działań innowacyjnych.

    1. Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez:

    1) udzielanie indywidualnych konsultacji;

    2) prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych;

    3) organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli;

    4) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 2.

    1. Nauczyciel-doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i bibliotekami szkolnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.

     

    Wykaz doradców metodycznych dla poszczególnych wydziałów MSCDN:

    Ciechanów

    Ostrołęka

    Płock

    Radom

    Siedlce

    Warszawa

    SWiS to międzyszkolny zespół nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem internetowej platformy traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.

    Program pracy konkretnej sieci jest konstruowany w odpowiedzi na potrzeby tworzących ją szkół oraz/lub w oparciu o pewne stałe elementy, które będą powtarzać się w pracy wielu różnych sieci. Elementy te zostały zaprezentowane w tabeli i skrótowo opisane poniżej


    Działania w sieci tematycznej

    Spotkanie organizacyjne Spotkania robocze Spotkanie podsumowujące

    Integracja uczestników sieci

    Rozpoznanie potrzeb i zasobów

    Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie

    Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami

    Spotkania z ekspertami

    Tworzenie nowych rozwiązań

    Podsumowanie i omówienie pracy sieci

    Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym

    Ewaluacja


    Działania na platformie cyfrowej pomiędzy spotkaniami:
     - dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci;
     - koordynowanie pracy uczestników nad wspólnie tworzonymi rozwiązaniami;
     - publikacja efektów pracy (np. wypracowane narzędzia, scenariusze lekcji itp.);
     - dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji , zdjęć itp.);
     - udział w szkoleniach e-learningowych.


    Źródło: Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia

    Wykaz sieci wspólpracy i samokształcenia w Wydziałach MSCDN

     

    MSCDN Wydział w Ciechanowie

    • Laboratorium polonistyczne- rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów
    • Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
    • Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
    • Polubić matematykę – działam, myślę, rozumiem

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ciechanowie

     

     

    MSCDN Wydział w Warszawie

    • Grupa wsparcia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i świetlic szkolnych
    • AKADEMIA DYREKTORA. Sieć współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej szkół i placówek
    • Superwizja grupowa dla psychologów i pedagogów

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Warszawie

     

     

     

    MSCDN Wydział w Radomiu

    • Edukacja zdrowotna w szkole
    • „Egzaminy, olimpiady, konkursy matematyczne – od A do Ż”
    • Nauczycielski Klub Filmowy MSCDNSieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zainteresowanych nauczaniem i uczeniem się zgodnie z zasadami neurodydaktyki - „Na co mózg jest łasy, gdy dziecko wchodzi do klasy?”
    • „Polonista (w sieci) XXI wieku”
    • Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
    • Sieć współpracy i samokształcenia dla dyrektorów, wychowawców i pracowników Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych
    • Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
    • Bezpieczni&Niechronieni
    • Doświadczenia i eksperymenty przyrodniczy
    • Edukacja językowa najmłodszych
    • Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
    • Sieć współpracy kadry kierowniczej – Forum Dyrektorów
    • Dziecko w dialogu z tekstem literackim, czyli jak twórczo pracować z lekturą
    • Edukacja prawna w szkole
    • „Ty też możesz programować”
    • Języki obce w szkole podstawowej a specjalne potrzeby edukacyjne ucznia

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Radomiu

     

     

     

    MSCDN Wydział w Płocku

    • TworzyMY czyli sztuczki ze sztuką - międzywydziałowa sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli zainteresowanych działalnością artystyczną
    • Innovatio. Sieć współpracy i samokształcenia
    • Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych i psychologów szkół podstawowych
    • „Ars educandi”. Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    • Sieć współpracy i samokształcenia szkolnych doradców zawodowych
    • Sieci Współpracy i Samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Płocku

     

     

    MSCDN Wydział w Siedlcach

    • Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
    • Cztery pory roku w edukacji językowej dziecka
    • Jak skutecznie wdrażać i kształtować kompetencje czytelnicze uczniów w dobie technologii cyfrowej
    • Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
    • Zarządzanie w oświacie
    • Rozwój i awans zawodowy nauczyciela
    • Wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji finansowej

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Siedlcach

     

     

     

     MSCDN Wydział w Ostrołęce

    • Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli polonistów
    • Edukacja czytelnicza
    • Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
    • Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
    • Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych
    • Wykorzystanie TIK w nauczaniu przedmiotów zawodowych
    • Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
    • Sieć współpracy i samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości
    • Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciel na starcie

     

    Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ostrołęce

     

     

     

     

     

    Formy doskonalenia realizowane w roku szkolnym 2020/2021 przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli 
    są zgodne z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszonej przez Ministra Edukacji i Nauki
    oraz z oczekiwaniami i sugestiami nauczycieli.

    W ciągu roku szkolnego nasza oferta jest sukcesywnie rozwijana i modyfikowana, adekwatnie do Państwa potrzeb.
    Zapraszamy do zapoznania się z bieżącą i roczną ofertą szkoleń realizowanych przez nasze Wydziały.

     

    Zasady organizacji szkoleń

     

    1. Rekrutacja na wszystkie rodzaje form doskonalenia wymaga wypełnienia formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej MSCDN.

    2. Zgłoszenia na formy doskonalenia realizowane w ramach wspomagania szkół/placówek przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszenia

    3. O zakwalifikowaniu na wybraną formę doskonalenia decyduje kolejność zgłoszeń.

    4. O zakwalifikowaniu do danej grupy lub odwołaniu zajęć uczestnicy zostaną powiadomieni przez organizatora e-mailem na adres podany w zgłoszeniu.

    5. W przypadku rezygnacji z udziału w szkoleniu lub zgłoszenia chęci udziału w innym terminie prosimy o telefoniczne lub e-mailowe powiadomienie kierownika wybranej formy nie później niż dwa dni przed rozpoczęciem szkolenia.

    6. Warunkiem realizacji każdego szkolenia jest skompletowanie odpowiednio licznej grupy uczestników. W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń zastrzegamy sobie prawo odwołania zajęć albo zmiany terminu.

    7. Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest spełnienie zasad określonych w ofercie.

    8. Nie wydajemy zaświadczeń o częściowym uczestnictwie w formach doskonalenia.

    9. Na prośbę placówki zamawiającej, po ustaleniu tematyki oraz terminu, formy doskonalenia mogą być organizowane poza siedzibą Wydziału. Koszty organizacji szkolenia poza Wydziałem ponosi placówka zamawiająca.

    10. Wpłat za szkolenia odpłatne prosimy dokonywać na nr konta:

    11. BKO BP SA09 1020 1026 0000 1902 0232 8037 nie później niż dwa dni przed rozpoczęciem szkolenia.

    12. Faktura zostanie wystawiona na osobę lub placówkę wskazaną w przelewie.

    13. Zwrot dokonanej wpłaty można uzyskać wyłącznie w przypadku odwołania szkolenia przez MSCDN. W innych przypadkach losowych, zwrot wpłaty jest możliwy po uzyskaniu zgody dyrektora MSCDN udzielonej na podstawie wyjaśnienia w formie podania złożonego przed rozpoczęciem szkolenia.

    14. Znaczna liczba form doskonalenia nauczycieli zgodnych z kierunkami polityki oświatowej Państwa jest bezpłatna. Wysokość opłat za proponowane przez MSCDN pozostałe formy doskonalenia jest ustalana każdorazowo przy uwzględnieniu specyfiki proponowanych działań. Wskazane w ofercie stawki są konkurencyjne: pobierane opłaty pokrywają jedynie koszty wynagrodzenia i dojazdu specjalistów prowadzących daną formę doskonalenia zawodowego nauczycieli (z wyjątkiem nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli), koszty materiałów szkoleniowych, wyżywienia lub poczęstunku oraz wynajmu sal. Proponowane stawki nie generują zysku placówki.

    Poniżej znajdą Państwo odnośniki do oferty poszczególnych wydziałów MSCDN na rok szkolny 2020/2021.

    Ciechanów

    Ostrołęka

    Płock

    Radom

    Siedlce

    Warszawa

     

     

    Podkategorie