Kwartalnik edukacyjny Meritum redagowany przez zespół nauczycieli konsultantów Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z pracownikami Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Każde wydanie kwartalnika poświęcone jest innemu tematowi wiodącemu prezentowanemu wieloaspektowo - od stanu badań w danej dziedzinie, poprzez dorobek nauczycieli i szkół, po przykłady rozwiązań praktycznych. Autorami artykułów są autorytety naukowe w dziedzinie jakości pracy szkoły, oceniania i egzaminowania, specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, nauczyciele innowatorzy, dyrektorzy placówek oświatowych. Utrzymanie konwencji stałych działów sprzyja przejrzystości pisma i ułatwia jego odbiór. Dzięki "Meritum" czytelnicy mogą poznać nowe koncepcje pedagogiczne, innowacyjne rozwiązania programowe i metodyczne, recenzje interesujących i przydatnych książek.
Szczegóły dotyczące prenumeraty i mozliwości zakupu indywidualnego na stronie meritum.edu.pl
Efektem projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 – Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty, są między innymi poniższe publikacje:
Zeszyt humanisty: Współczesna edukacja humanistyczna – metodyka i przykłady
Autorami publikacji są konsultanci MSCDN i OEIiZK, jak również nauczyciele humaniści pracujący na II, III i IV etapie edukacyjnym, uczestniczący w warsztatach w zakresie kształcenia kompetencji humanistycznych.
W zeszycie humanisty bardzo dużo uwagi poświęcono innowacyjnym rozwiązaniom edukacyjnym. Scenariusze zajęć, realizacje zadań, karty pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, języka obcego, muzyki i innych. Czytelnik znajdzie w niniejszej publikacji sugestie, pomysły, inspiracje oraz dowody dydaktycznej refleksji nauczycieli przedmiotów humanistycznych.
Przedstawione propozycje prac mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych. Można je modyfikować, udoskonalać, dostosowywać do potrzeb i możliwości wychowanków.
Materiał zawarty w broszurze świadczy o potrzebie poszukiwania form pracy z młodym człowiekiem.
Zeszyt przyrodnika: Współczesna edukacja przyrodnicza – metodyka i przykłady
Publikacja jest efektem wypracowanym przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych podczas zajęć warsztatowych w ramach projektu APN.
Szeroko ujęte działania innowacyjne podjęte na kursie doskonalącym przełożyły się na konkretne przykłady realizacji treści przyrodniczych zaprojektowanych z myślą o zajęciach z uczniami.
Scenariusze zajęć, eksperymenty, obserwacje przyrodnicze, realizacje zadań, ćwiczeń, kart pracy prezentują różnorodne możliwości zastosowania zdobytej wiedzy w projektowaniu lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii oraz przyrody.
Koncepcja zeszytu została zaplanowana tak, by były wyeksponowane metody pracy na lekcji, istota IBSE jako czynnika motywującego do rozwoju oraz wykorzystanie TIK. Zawarte w Zeszycie przyrodnika propozycje mogą pomóc w kształtowaniu u uczniów umiejętności złożonych zawartych w podstawie programowej.
Zeszyt dyrektora: Współczesne zarządzanie szkołą
Niniejsza publikacja jest kolejną formą wsparcia metodycznego dyrektorów mazowieckich szkół w zarządzaniu placówkami oświatowymi.
Część pierwszą, teoretyczną, rozpoczyna rozdział wskazujący na zmiany dokonujące się w edukacyjnej rzeczywistości XXI wieku. Wymagają one zdefiniowania na nowo zadań, ról i kompetencji osób zarządzających oświatą.
Rozdział drugi poświęcony jest kompetencjom społecznym dyrektora szkoły, uznanym za niezbędne w budowaniu relacji międzyludzkich w zespole nauczycielskim, od których zależy sukces szkoły. Kontynuacja tematyki związanej z wykorzystaniem narzędzi coachingowych, narzędzi TOC w pracy z radą pedagogiczną oraz stosowaniem autoewaluacji z pewnością pomoże utrwalić wiedzę tematyczną, niezbędną przy tworzeniu nowoczesnej szkoły.
Ostatni rozdział części teoretycznej został poświęcony technologiom informacyjno-komunikacyjnym.
Część praktyczna zawiera osiem przykładów dobrych praktyk. Dyrektorzy dzielą się doświadczeniami i opowiadają o tym, w jaki sposób wprowadzali zmiany w swojej szkole, jakie trudności napotkali, jakich efektów się spodziewają i co powiedzieliby młodym dyrektorom.
Założeniem publikacji, opracowanej przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej podczas zajęć warsztatowych w ramach projektu APN, jest zaproszenie czytelnika do refleksji i poszukiwań, jak inicjować, inspirować, doradzać, jak jeszcze inaczej stawać się coraz lepszym przewodnikiem dziecka, jak nie zatracić kreatywności. W wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej nie prowadzi się lekcji – zintegrowane działania wyróżniają ten etap edukacyjny od innych. Zawarte w niniejszej publikacji przykłady ćwiczeń i zabaw dydaktycznych są propozycją do tworzenia zintegrowanych zajęć w rożnych sytuacjach edukacyjnych. Nie są jedynym i najlepszym tzw. gotowym przykładem do bezkrytycznego wykorzystania. Są tylko propozycją, która ma zainspirować nauczycieli do własnych ciekawych rozwiązań. Można je udoskonalać, dostosowywać do potrzeb i możliwości wychowanków.
Mamy nadzieję, że zaproponowane rozwiązania merytoryczne i metodyczne przyczynią się do wprowadzenia zmian i wzbogacą warsztat pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Pozwolą na ciekawe modyfikacje dotychczasowych działań dydaktyczno-wychowawczych, których istotą jest rozwijanie różnorodnej aktywności dzieci ukierunkowanej naich potrzeby i zainteresowania.
Publikacja jest finalnym produktem systemowego projektu województwa mazowieckiego Akademia Profesjonalnego Nauczyciela, którego idea wywodziła się z naszego przekonania, że dla rozwoju regionu kluczowa jest edukacja, że istotniejszy jest kapitał intelektualny i społeczny mieszkańców niż koncentracja przedsiębiorstw. Zaprezentowane działania w ramach projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela sprawdziły się w praktyce i mogą być uznane za modelowe rozwiązanie dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli. Prezentowany w niniejszym zeszycie model doskonalenia nauczycieli na Mazowszu oparty został o następujące kryteria: Kompletność rozumianą jako konieczność zastosowania wszystkich elementów modelu; Sekwencyjność oznaczającą, że każdy element modelu jest usytuowany w czasie, pomiędzy innymi elementami, w określonej kolejności; Spójność umożliwiającą elementom modelu harmonijne łączenie się w całość; Celowość – ukierunkowanie wszystkich elementów modelu na realizację celu oraz Współzależność, czyli ścisły związek i wzajemne określanie elementów modelu. Autorzy niniejszej publikacji opracowali też model profesjonalnego nauczyciela wskazując na te kompetencje nauczycielskie, które wydają się być szczególnie ważne w obecnych realiach i które dają większą szansę na sprostanie nowym edukacyjnym wyzwaniom. Przy doborze kompetencji, które uznaliśmy za szczególnie istotne dla mazowieckich nauczycieli, wzięliśmy pod uwagę zarówno potrzeby i uwarunkowania regionu Mazowsza, jak i globalne trendy. Zwróciliśmy również uwagę na zwiększenie roli rodziców i społeczności lokalnych w działaniach edukacyjnych, uwarunkowania kulturowe i demograficzne oraz, dzięki rozwojowi technik informacyjnych i komputerowych, przeniesienie punktu ciężkości z nauczania prowadzonego w szkole na samodzielne uczenie się w domu.
Zeszyt matematyka opracowany został podczas realizacji projektu Akademia Profesjonalnego jako materiał podsumowujący realizację kursu doskonalącego skierowanego do nauczycieli matematyki mazowieckich szkół „Matematyka inaczej – nauczyciel matematyki w zmieniającej się rzeczywistości”. Publikacja ma na celu upowszechnienie przykładów innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych zaproponowanych w trakcie realizacji programów poszczególnych modułów kursu, m.in. odwróconą lekcję, ocenianie orientujące, wykorzystanie narzędzi TOC w nauczaniu matematyki czy metodę edukacyjnej wartości dodanej.W zeszycie zaprezentowano wnioski i wskazówki wynikające z międzynarodowych i krajowych badań umiejętności matematycznych uczniów takich, jak: PISA, TIMSS, DUMa, OBUT oraz egzaminów zewnętrznych. Przedstawiono również artykuł dotyczący znaczenia kompetencji społecznychw edukacji XXI wieku.
Radośnie - ciekawie - twórczo. Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej Scenariusze zajęć wspierające rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej to efekt wielu niezwykle twórczych działań, które zostały zrealizowane w płockich i nie tylko szkołach i przedszkolach na przestrzeni 11 lat w ramach projektów "Szkoła Wspierająca Uzdolnienia" oraz "Przedszkole Wspierające Uzdolnienia". To poradnik dla nauczycieli przekonanych o konieczności rozwijania zdolności każdego dziecka.
Informacje o możliwości otrzymania publikacji w MSCDN Wydziałw w Płocku, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji dorosłych. Przewodnik dobrych praktyk
Publikacja zawiera materiał będący rezultatem projektu ITAAT realizowanego w latach 2010 – 2012 przez osiem instytucji europejskich w ramach programu Grundwig. Prezentuje serię innowacyjnych narzędzi edukacyjnych opartych na technologii informacyjnej i komunikacyjnej, które partnerzy uznali za pomoce w edukacji dorosłych. Tematy przedstawione w przewodniku, omówione zostały tak, aby ułatwić czytelnikowi zrozumienie opisywanych narzędzi oraz wypróbowanie ich w prosty i niezaawansowany technicznie sposób.
![]() |
![]() |
Karty projektów edukacyjnych i scenariuszy zajęć część I i II
Publikacja stanowi zbiór opisów projektów edukacyjnych wraz z przykładowymi scenariuszami zajęć, które zostały opracowane przez zespoły nauczycieli biorących udział w projekcie systemowym Mazowieccy Liderzy Nauczania Sukcesu. Zawiera przykłady pracy metodą projektu edukacyjnego na różnych zajęciach. Opisy projektów prezentowane są według jednego wzorca, najczęściej z punktu widzenia nauczyciela i ucznia.
Na uwagę zasługują karty projektów eksponujące samodzielność decyzji uczniów, tematykę regionalną, sięganie do korzeni małych ojczyzn. Pozostałe projekty przedstawiają jeszcze inne treści, które warto poznać i zainspirować nimi własnych uczniów do poszukiwań, przedstawiając różne możliwości gromadzenia doświadczeń.
Publikacje Ośrodka Rozwoju Edukacji
Nowości wydawnicze ORE
Publikacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Informatory CKE, podstawa programowa, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania…
Publikacje Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie
Informatory OKE, arkusze egzaminacyjne, sprawozdania
Publikacje Samorządu Województwa Mazowieckiego
Publikacje/multimedia
- Nowatorstwo pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne i eksperymenty
men.gov.pl
Zmiany w sprawie innowacji pedagogicznej
www.portaloswiatowy.pl
Jak prowadzić działalność innowacyjną
www.portaloswiatowy.pl
Innowacje pedagogiczne
epedagogika.pl
Jak wprowadzić innowację pedagogiczną
www.portaloswiatowy.pl
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
realizuje zadania statutowe na podstawie akredytacji przyznanej przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty
decyzją z dnia 17 czerwca 2020 r.
1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
Uwaga! Dodatkowy kierunek w roku szkolnym 2020/2021
2. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli na Mazowszu
Oferta edukacyjna publicznych placówek doskonalenia nauczycieli na Mazowszu
Oferta edukacyjna wyższych uczelni na Mazowszu
MSCDN ambasadorem edukacji europejskiej na Mazowszu
3. Poradnie psychologiczno–pedagogiczne
https://mazowieckie.poradnie.edubaza.pl/
4. Biblioteki pedagogiczne na Mazowszu
5. Instytucje wspierające pracę nauczycieli
Biblioteki:
Biblioteka Narodowa w Warszawie
Federacja Bibliotek Cyfrowych – Pionier
NUKAT - katalog centralny polskich bibliotek naukowych
Fundacje, stowarzyszenia, organizacje
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych DELTA
6.Nowatorstwo pedagogiczne
7.Raporty z badań edukacyjnych
Raporty z badań międzynarodowych
PISA - https://pisa.ibe.edu.pl/ . Ostatnie badanie było w roku 2018.
PIRLS - http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pirls
TIMSS - http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/timss-2019 .
Raporty z badań krajowych
https://diagnozy.ibe.edu.pl/pl/
https://egzaminy.operon.pl/index/trzecioklasista
Linki przydatne dla:
NAUCZYCIELA
Badanie jakości informacji i komunikacji internetowej bibliotek pedagogicznych, ORE 2021
Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji, „Lekcja:Enter”
Nauczyciele w sieci – raport z badania użytkowników platformy eTwinning, FRSE
Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS, IBE
Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce – rozwiązania systemowe, dynamika i zróżnicowanie terytorialne, Uniwersytet Warszawski
Czas pracy nauczyciela w szkołach w Europie, FRSE i Eurydice
UCZNIA
Raport o dołowaniu, Akademia Przyszłości
Równy dostęp do edukacji dzieci i młodzieży, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC
Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców, NIK
Ogólnopolskie badanie MŁODZI CYFROWI, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg
Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry, IBE
Sprawozdanie z badania kształcenia kompetencji kluczowych uczniów prowadzonego w formie monitorowania w roku szkolnym 2018/2019, ORE
Nauczanie zdalne - Jak wygląda w naszych domach, Librus
Nauczanie zdalne – Jak zmieniło się na przestrzeni czasu, raport nr 2, Librus
Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania, NIK
Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017-2019), NIK
Zdrowie uczniów w 2018 r. na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka
Profilaktyka wad postawy u dzieci i młodzieży w szkołach publicznych, NIK
Rozwój aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, NIK
SZKOŁY
Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku, Biblioteka Narodowa
Rozwój czytelnictwa w Polsce, NIK
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, MEN
Realizacja programu Ogólnopolskiej sieci Edukacyjnej (OSE), NIK
Jakie zmiany są potrzebne w polskiej szkole?, Fundacja Uniwersytet Dzieci
8.Inspiracje, rekomendacje, wskazówki do pracy zdalnej
Dobre praktyki w zakresie zdalnej edukacji - poradnik MEN
Rekomendacja platformy e-WF do zdalnego nauczania lekcji WF w szkołach w wypadku takiej konieczności
Wniosek dla osób przystępujących do konkursu na stanowisko doradcy metodycznego
Współpracujący z MSCDN doradcy metodyczni realizują różnorodne zadania,
w tym spotkania w radach pedagogicznych, obserwacje zajęć i konsultacje na zaproszenie nauczyciela w jego szkole/placówce.
Podstawa prawna
§24.1. Zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli są również realizowane przez nauczycieli-doradców metodycznych.
- Do zadań nauczyciela-doradcy metodycznego należy w szczególności wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
1) planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego;
2) opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania;
3) rozwijaniu umiejętności metodycznych;
4) podejmowaniu działań innowacyjnych.
- Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez:
1) udzielanie indywidualnych konsultacji;
2) prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych;
3) organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli;
4) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 2.
- Nauczyciel-doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i bibliotekami szkolnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
Wykaz doradców metodycznych dla poszczególnych wydziałów MSCDN:
SWiS to międzyszkolny zespół nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem internetowej platformy traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Program pracy konkretnej sieci jest konstruowany w odpowiedzi na potrzeby tworzących ją szkół oraz/lub w oparciu o pewne stałe elementy, które będą powtarzać się w pracy wielu różnych sieci. Elementy te zostały zaprezentowane w tabeli i skrótowo opisane poniżej
Działania w sieci tematycznej
Spotkanie organizacyjne | Spotkania robocze | Spotkanie podsumowujące |
Integracja uczestników sieci Rozpoznanie potrzeb i zasobów Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie |
Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami Spotkania z ekspertami Tworzenie nowych rozwiązań |
Podsumowanie i omówienie pracy sieci Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym Ewaluacja |
Działania na platformie cyfrowej pomiędzy spotkaniami:
- dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci;
- koordynowanie pracy uczestników nad wspólnie tworzonymi rozwiązaniami;
- publikacja efektów pracy (np. wypracowane narzędzia, scenariusze lekcji itp.);
- dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji , zdjęć itp.);
- udział w szkoleniach e-learningowych.
Źródło: Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia
Wykaz sieci wspólpracy i samokształcenia w Wydziałach MSCDN
MSCDN Wydział w Ciechanowie
- Laboratorium polonistyczne- rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
- Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
- Polubić matematykę – działam, myślę, rozumiem
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ciechanowie
MSCDN Wydział w Warszawie
- Grupa wsparcia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i świetlic szkolnych
- AKADEMIA DYREKTORA. Sieć współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej szkół i placówek
- Superwizja grupowa dla psychologów i pedagogów
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Warszawie
MSCDN Wydział w Radomiu
- Edukacja zdrowotna w szkole
- „Egzaminy, olimpiady, konkursy matematyczne – od A do Ż”
- Nauczycielski Klub Filmowy MSCDNSieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zainteresowanych nauczaniem i uczeniem się zgodnie z zasadami neurodydaktyki - „Na co mózg jest łasy, gdy dziecko wchodzi do klasy?”
- „Polonista (w sieci) XXI wieku”
- Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
- Sieć współpracy i samokształcenia dla dyrektorów, wychowawców i pracowników Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych
- Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
- Bezpieczni&Niechronieni
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodniczy
- Edukacja językowa najmłodszych
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Sieć współpracy kadry kierowniczej – Forum Dyrektorów
- Dziecko w dialogu z tekstem literackim, czyli jak twórczo pracować z lekturą
- Edukacja prawna w szkole
- „Ty też możesz programować”
- Języki obce w szkole podstawowej a specjalne potrzeby edukacyjne ucznia
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Radomiu
MSCDN Wydział w Płocku
- TworzyMY czyli sztuczki ze sztuką - międzywydziałowa sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli zainteresowanych działalnością artystyczną
- Innovatio. Sieć współpracy i samokształcenia
- Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych i psychologów szkół podstawowych
- „Ars educandi”. Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Sieć współpracy i samokształcenia szkolnych doradców zawodowych
- Sieci Współpracy i Samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Płocku
MSCDN Wydział w Siedlcach
- Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
- Cztery pory roku w edukacji językowej dziecka
- Jak skutecznie wdrażać i kształtować kompetencje czytelnicze uczniów w dobie technologii cyfrowej
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Zarządzanie w oświacie
- Rozwój i awans zawodowy nauczyciela
- Wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji finansowej
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Siedlcach
MSCDN Wydział w Ostrołęce
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli polonistów
- Edukacja czytelnicza
- Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu przedmiotów zawodowych
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Sieć współpracy i samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciel na starcie
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ostrołęce
Formy doskonalenia realizowane w roku szkolnym 2020/2021 przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
są zgodne z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszonej przez Ministra Edukacji i Nauki
oraz z oczekiwaniami i sugestiami nauczycieli.
W ciągu roku szkolnego nasza oferta jest sukcesywnie rozwijana i modyfikowana, adekwatnie do Państwa potrzeb.
Zapraszamy do zapoznania się z bieżącą i roczną ofertą szkoleń realizowanych przez nasze Wydziały.
Zasady organizacji szkoleń
1. Rekrutacja na wszystkie rodzaje form doskonalenia wymaga wypełnienia formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej MSCDN.
2. Zgłoszenia na formy doskonalenia realizowane w ramach wspomagania szkół/placówek przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszenia
3. O zakwalifikowaniu na wybraną formę doskonalenia decyduje kolejność zgłoszeń.
4. O zakwalifikowaniu do danej grupy lub odwołaniu zajęć uczestnicy zostaną powiadomieni przez organizatora e-mailem na adres podany w zgłoszeniu.
5. W przypadku rezygnacji z udziału w szkoleniu lub zgłoszenia chęci udziału w innym terminie prosimy o telefoniczne lub e-mailowe powiadomienie kierownika wybranej formy nie później niż dwa dni przed rozpoczęciem szkolenia.
6. Warunkiem realizacji każdego szkolenia jest skompletowanie odpowiednio licznej grupy uczestników. W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń zastrzegamy sobie prawo odwołania zajęć albo zmiany terminu.
7. Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest spełnienie zasad określonych w ofercie.
8. Nie wydajemy zaświadczeń o częściowym uczestnictwie w formach doskonalenia.
9. Na prośbę placówki zamawiającej, po ustaleniu tematyki oraz terminu, formy doskonalenia mogą być organizowane poza siedzibą Wydziału. Koszty organizacji szkolenia poza Wydziałem ponosi placówka zamawiająca.
10. Wpłat za szkolenia odpłatne prosimy dokonywać na nr konta:
11. BKO BP SA09 1020 1026 0000 1902 0232 8037 nie później niż dwa dni przed rozpoczęciem szkolenia.
12. Faktura zostanie wystawiona na osobę lub placówkę wskazaną w przelewie.
13. Zwrot dokonanej wpłaty można uzyskać wyłącznie w przypadku odwołania szkolenia przez MSCDN. W innych przypadkach losowych, zwrot wpłaty jest możliwy po uzyskaniu zgody dyrektora MSCDN udzielonej na podstawie wyjaśnienia w formie podania złożonego przed rozpoczęciem szkolenia.
14. Znaczna liczba form doskonalenia nauczycieli zgodnych z kierunkami polityki oświatowej Państwa jest bezpłatna. Wysokość opłat za proponowane przez MSCDN pozostałe formy doskonalenia jest ustalana każdorazowo przy uwzględnieniu specyfiki proponowanych działań. Wskazane w ofercie stawki są konkurencyjne: pobierane opłaty pokrywają jedynie koszty wynagrodzenia i dojazdu specjalistów prowadzących daną formę doskonalenia zawodowego nauczycieli (z wyjątkiem nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli), koszty materiałów szkoleniowych, wyżywienia lub poczęstunku oraz wynajmu sal. Proponowane stawki nie generują zysku placówki.
Poniżej znajdą Państwo odnośniki do oferty poszczególnych wydziałów MSCDN na rok szkolny 2020/2021.
Ciechanów
Ostrołęka
Płock
Radom
Siedlce
Warszawa